رسانهسازی: ۷ گام برای راهاندازی و توسعهی سایت آموزشی

۷ گام برای راهاندازی و توسعهی سایت آموزشی
اگر میخواهید در تولید محتوا و وبلاگنویسی توانتان هرز نرود این برنامه میتواند برایتان مفید باشد.
نکته: مقصود از وبلاگنویسی این نیست که در جاهایی مثل «بلاگفا» بنویسید. به نوشتن در فضای وب وبلاگنویسی میگوییم. اینجا به مؤثرنویسی در سراسر فضای اینترنت میپردازیم.
ما مینویسیم و منتشر میکنیم تا به تجربهها و آموختههای سروسامان بدهیم.
گام اول
چند وقت پیش در مطلبی از رابطهی شما و تدریس پرسیدم (+). حالا وقت آن است که گامی عملی برداریم. پیش از هر چیز: این برنامه برای افراد مصمم است؛ آنها که مشتاقند کاری واقعی انجام بدهند. بنابراین آماده باشید که هر روز حداقل یکی-دو ساعت برای برداشتن صحیح هر گام وقت بگذارید. به چند دلیل نوشتن در وبگاه شخصی مفید است: وقتی آموختههایتان را به طور مداوم از طریق تولید محتوا بهاشتراک میگذارید وادار میشوید که بیشتر و عمیقتر بیاموزید. وبلاگنگاری محرک یادگیری شماست. با تولید محتوا در سطح وسیعتری شناخته میشوید و مخاطبان بهتری جذب میکنید. در نتیجه امکان بیشتری برای ارائهی عرضهی آثارتان ایجاد میشود. و مهمتر از همه اینکه میتوانید با محتوایتان زندگی آدمها را بهتر و غنیتر کنید.
برای درک بهتر فلسفهی تولید محتوا این کتاب را دانلود کنید: شاهراه تأثیرگذاری
حالا چه کنیم؟ از وبلاگ خودتان دانشکدهای آنلاین بسازید.
نکته: فرق وبلاگ و وبسایت چیست؟ وبلاگ جایی از سایت است که در آن محتوا منتشر میکنیم.
بهتر است با ساختن وبلاگ در جاهایی مانند «بلاگفا» یا فعالیت در سایت «ویرگول» خودتان را از مالکیت پایگاهی رسمی محروم نکنید. یک سایت اختصاصی داشته باشید با دامنه و هاستی به نام خودتان. اینطوری وبلاگنویسی برایتان چند برابر جدیتر میشود.
نکته: دربارهی انتخاب نام سایت: اگر سایت را با اسم خودتان بسازید خیلی بهتر است، مثل همین سایت من.
مسائل فنی: اگر سایت ندارید چهار-پنج روزه بسازید. اگر طراح سایت گفت بیشتر زمان میبرد، بگویید «خداحافظ» و سراغ طراح بعدی بروید. ساختن سایتی که شما در این مرحله نیاز دارید با کمترین مبلغ ممکن هم میسر است. از همان آغاز دنبال قالب اختصاصی و… نباشید. برای طراحی سایت میتوانید از این افراد کمک بگیرید: سعید قائدی: ۰۹۱۲۹۳۳۹۳۴۵ دانیال مرادی: 09102602796 یا در گوگل سرچ کنید. بهتر است سایتی بر بستر «وردپرس» بسازید. برای دامنه هم پسوند «آی آر (ir)» گزینهی مناسبیست و هزینهی سالانهی اندکی دارد.
پیشنهادهایی برای بهبود سایت: عکسهایی از چهرهی خودتان به وبلاگ بیفزایید. سایتهای خوب را تماشا کنید و الگو بگیرید. بهتدریج جنبههای بصری سایتتان را بهبود ببخشید. از همان روز اول برای سایت خودتان یک «دربارهی من» حداقل هزار کلمهای بنویسید (و مدام بهروزش کنید).
روز دوم:
کلمه
دوست دارید اسم شما در ذهن دیگران مترادف با چه کلمهیی باشد؟
برای مثال، گرنت کاردون میگوید هدفش این بوده که در دنیای کسبوکار نامش مترادف با «فروش» باشد. یعنی هر کس که کلمهی فروش را دید یا شنید یاد گرنت کاردون بیفتد.
این بهترین راهنما برای تعیین کلیدواژههای سایت شماست.
هر مطلبی که در سایت منتشر میکنیم باید یک یا چند کلیدواژهی سایت ما را نمایندگی کند.
فهرست مفصلی از کلیدواژههای اصلی و فرعی داشته باشید.
مثال
کلیدواژهی اصلی:
فن بیان
کلیدواژههای فرعی:
چگونه متن سخنرانی بنویسیم؟
تمرین مناسب برای تقویت حنجره
گسترس دایرهی لغات
چطور کمتر تپق بزنیم؟
و …
برای رسیدن به این واژهها کتابهای مرتبط با موضوعتان را ورق بزنید.
کلماتی که به ذهنتان میرسد در گوگل جستجو کنید تا سایر واژههای مرتبط را هم بیابید.
در سایتهای تخصصی مربوط به حوزهی شما عناوین تکرارپذیر کدامند؟
فهرست کلیدواژهها باید بهطور مداوم گسترش بیابد. گهگاه در گفتوگو با یکی از مخاطبانتان ممکن است به کلیدواژهی مناسبی برسید. ابتدا آن را در فهرستتان یادداشت کنید، سپس برایش مقاله بنویسید.
فهرست کلیدواژههای سایتتان در حکم برگهی نُت یک نوازنده است. وقتی میخواهید بنویسید برگهی کلیدواژهها را پیش چشم داشته باشید.
شاید مهمترین نکته دربارهی وبلاگنویسی:
دربارهی موضوعی بنویسید که دوست دارید راجع به آن بیشتر یاد بگیرید.