طراحی سایت شخصی

نکات کلیدی در طراحی سایت شخصی
اگر میخواهید سایت شخصی قدرتمندی داشته باشید حتماً این متن را بخوانید
ساختن برند شخصی حرفهای، نیازمند این است که به راهاندازی و بهروزسانی مداوم وبسایت شخصی توجه جدی داشته باشیم.
شاید در عصر شبکههای اجتماعی راهاندازی سایت کاری اضافه و کمثمر به نظر برسد؛ ولی اگر به طور جدی به تاثیرگذاری و کسبدرآمد در اینترنت فکر میکنیم در نهایت یک نکته مهم را نمیتوان از چشم دور داشت: شبکههای اجتماعی باید در خدمت وبسایت ما باشند.
فعالیت ماندگار، ثروتآفرین و اثربخش در فضای اینترنت فقط با داشتن سایتی قوی و فعال صورت میگیرد.
سایت ما منبع قدرت ماست؛ چون کنترل کاملی روی آن داریم. برخلاف شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمها مالکیت وبسایت ما به طور کامل در اختیار خود ماست، و این اصلاً امتیاز کمی نیست.
ضمن اینکه در دنیایی که گوگل و جستجو روزبهروز در زندگی عموم مردم مهمتر و حیاتیتر میشود، برای حضور در موتورهای جستجو باید در فضای وب محتوا تولید کنیم. (چیزی که بسیاری از افرادی که مرعوب انبوه مخاطبان اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی شدهاند اهمیت آن را نادیده میگیرند.)
چند باور اشتباه عمده دربارۀ ساختن وبسایت شخصی وجود دارد که لازم دیدم در قالب یک پست، به سادهترین شکل ممکن دربارۀ آنها توضیح بدهم.
امیدوارم در پایان مطالعۀ این متن گامی محکم برای راهاندازی یا تقویت وب سایت خودتان بردارید.
دشوارترین بخش داشتن یک سایت راهاندازی آن نیست
برخلاف تصور، راهاندازی یک سایت شخصی هزینۀ چندانی ندارد. هزینۀ سالانۀ دامنه و هاست یک سایت شخصی گاهی کمتر از دویست سیصد هزار تومان است.
برای سایت هوا کردن شما به یک دامنه (هزینۀ دامنۀ آی آر سالیانه حدود ۱۰ هزار تومان است) و مقدار اندکی هاست (در حدود صد دویست هزار تومان) نیاز دارید.
بعد هم میتوانید با چند سرچ ساده در گوگل نصب وردپرس را یاد بگیرید. ضمن اینکه بسیار از ارائهدهندگان دامنه و هاست، با هزینۀ اندکی وردپرس را هم برایتان نصب میکنند.
اگر سایت را با چیزی مثل قرمهسبزی قیاس کنیم! وردپرس، سبزی را فراهم میکند.
قبلاً باید میرفتید پیش برنامهنویس و همه چیز را از پایه شروع میکردید، حالا وردپرس سبزی آماده و سرخ شده را در اختیارتان قرار میدهد. شما فقط باید غذا را با سلیقه خودتان بپزید، دیگر آن وظیفۀ خطیر خرد و سرخ کردن سبزی بر عهدۀ شما نیست.
میماند سر و شکل سایت که باز هم با چند جستجوی ساده در گوگل میتوانید کلی قالب آماده و رایگان دریافت کنید، یا با هزینهای در حد پنجاه یا صد هزار تومان یک قالب شکیل بخرید. قالبهایی که به راحتی اختصاصیسازی میشوند و با موبایل هم سازگار هستند.
بقیۀ جزییات سایت را هم میتوانید با افزونههای بیشمار وردپرس تکمیل کنید. افزونهها نقش لوبیای این قرمهسبزی را دارند.
بنابراین در کمتر از چند ساعت، با چند تا سرچ، با مبلغی ناچیز میتوانید سایت شخصی خودتان در قاطی میوهجات کنید!
تا همین چند سال پیش ماجرا به همین راحتی نبود، باید هزار مکافات میکشیدید و دست آخر با کلی هزینه یک سایت کج و کوله میساختید.
حتی اگر حوصلۀ تمام مراحل بالا را هم نداشته باشید، با مبلغی در حدود پانصد هزار تا یک میلیون تومان میتوانید تمام مراحل کار را به یک وردپرس کار حرفهای بسپارید.
دربارۀ فرق وردپرس و سایر شیوههای سایت هوا کردن هم لطفاً ذهن خودتان را زیاد درگیر نکنید! مهم گوشتهای توی قرمه است! نگاهی به میزان اقبال جهانی به وردپرس جای برای شک و تردید باقی نمیگذارد.
در نوشتن این جمله هیچ اغراقی صورت نگرفته است! بعد از اینکه سایت خودتان را راهاندازی کردید، متوجه میشوید که تا پیش از آن چه ضرر بزرگی را محتمل شدهاید.
البته تأکید میکنم من عموم افرادی را که حرفی برای گفتن ندارند و سالهاست با دور شدن از مطالعه ذهنشان تارعنکبوت بسته، به راهاندازی وبسایت ترغیب نمیکنم. سایتداری به میزان قابل توجهی از پویایی فکر و عملگرایی نیازمند است. اول متن گفتم که وبسایت شخصی به کار کسانی میآید که ساختن برند شخصی سودآفرین و قدرتمند را سر میپروانند.
یک نکتۀ بسیار مهم را هم در نظر بگیرید:
نوشتن در بستر پلتفرمهایی مثل ویرگول، بلاگفا یا پرشین بلاگ و …ممکن است به عنوان تمرین و سرگرمی، و صد البته مکمل فرآیند بازاریابی دیجیتال ما مفید باشد، اما یک برند حرفهای نمیتواند انتشار تمام محتوای خود را روی بستر دیگران متمرکز کند. اگر واقعاً میخواهید کاری معتبر و قابل توجه انجام بدهید باید یک سایت اختصاصی بسازید. با وجود وردپرس هیچ تنبلی و توجیهی پذیرفته نیست.
خب حالا شما یک سایت دارید. آیا کار ما تمام شده است؟
وردپرس فقط سبزی خوشبو و معطر قرمهسبزی را در اختیار شما قرار میدهد، حالا شما باید به فکر گوشتهای توی خورشت باشید.
محتوا نقش گوشت قرمهسبزی را دارد! من که حاضر نیستم لب به قرمهسبزیِ بدون گوشت بزنم. اما در قبرستان وب فارسی میتوانید صدها هزار سایت را ببینید که با شور و هیجان جورگیرانۀ خاصی راهاندازی شدهاند، اما متروکه و بدون محتوا ماندهاند تا با تمام شدن مهلت دامنه برای همیشه به فنا بروند.
تولید محتوا سختتر از چیزی است که تصور میکنیم. اما ارزشش را دارد، چون بقیه به راحتی جا میزنند، پس این فرصتی عالی برای ماست تا با تداوم در کار، خودی نشان بدهیم.
در ادامه سبدی از پیشنهادهای مختلف برای مدیریت یک سایت شخصی قدرتمند را در اختیارتان میگذارم:
۱
اسم خودتان را روی دامنۀ سایت بگذارید
نکته مثبت:
اگر آدرس دامنۀ سایت اسم خود ما باشد در صورت عوض کردن موضوع محتوای سایت، جای نگرانی نیست. مروری بر آرشیو چند سالۀ سایت ما به دیگران نشان میدهد چه مسیر فکری و عملی متفاوتی را طی کردهایم.
نکته:
نام سایت چندان چیزی مهمی نیست. برای انتخاب اسم فقط مجازید یکی دو ساعت از وقتتان را تلف کنید. بیش از این، یعنی اینکه هنوز نمیدانید که برای داشتن سایت باید گامهای مهمتری برداشت.
نگران بلندی و کوتاهی، خاص یا عام بودن اسم خودتان نباشید. فقط به گوشتهای توی قرمه فکر کنید.
۲
از روز اول راهاندازی سایت یک تقویم محتوایی داشته باشید
لازم نیست تقویمی بنویسید که مو با چکش هم لای درز آن نرود. یک تقویم ساده و منعطف کافی است.
نوشتن هفتهای یک مقالۀ جاندار و کامل که نکات مربوط به سئو (seo) را هم در آن رعایت کرده باشید خیلی سریعتر به دیده شدن شما در موتورهای جستجو کمک میکند.
اصولاً اگر قصد کار موثر و سود ده دارید، بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهید. پستهای کامل و مفصل و مرجع بنویسید. به جای نوشتن مطلبی دویست کلمهای دربارۀ یک موضوع مهم، سعی کنید مقالهای پنج هزارکلمهای و کامل بنویسید. توی مقالهتان هر جا لازم بود میتوانید از صوت و ویدیو هم استفاده کنید. در هر موضوعی سعی کنید بهترین و کاملترین پاسخ را برای مخاطب هدفتان آماده کنید. این راز موفقیت در وب است.
۳
به میزان بازدیدها فکر نکنید
حتی اگر تا یک سال، تعداد مخاطبان شما به اندازۀ انگشتان یک دست نرسد، باز هم دلیل محکمی برای توقف کار سایت نیست.
اگر تداوم داشته باشید، به طور ارگانیک مخاطب جذب میکنید، گوگل به تدریج افرادی را روانۀ سایت شما میکند.
بنابراین مهمترین نکته این است که در مدیریت سایت شخصی صبورانه باشید، با دورنگری در انتظار کسب موفقیتهای بزرگتر و پایدارتر را بکشید.
آیا حاضر هستید چند سال متوالی برای توسعۀ وبسایت خودتان وقت و انرژی بگذارید؟
وب به کسانی پاداش میدهد که در بلند مدت دوام بیاورند. نه افرادی که هرازگاهی از سرناچاری یا هیجان سراغ آن را میگیرند.
۴
قدرت اشتراکگذاری را دست کم نگیرید
شما در خلأ رشد نمیکنید. اینترنت یعنی پیوند، یعنی رابطه. هم باید مطالب مرتبط خودتان را به هم لینک کنید و بین سایت خودتان را با سایتهای مناسب دیگر پیوند ایجاد کنید.
انزوا هیچ اعتباری به شما نمیدهد. اگر از لینک دادن میترسید نگران خودتان باشید. سایت خودتان را یک جریان بستۀ تبدیل نکنید. رسانۀ ما نباید بن بست مخاطب باشد.
اگر مخاطب شما احساس کنید که از طریق شما با جاهای دیگر هم آشنا میشود، احتمالا وفاداری بیشتری به شما و کارتان خواهد داشت. چون شما به گزینههای دیگر را هم به او معرفی کردهاید و باعث وسعت دنیای او شدهاید.
بدون هیچ چشمداشتی دیگران را معرفی کنید، به آنها لینک بدهید.
برای سایتهای دیگر کامنت بگذارید و چیزهای مفید بنویسید.
نکته: وقتی چیزی را نقل میکنید و به اشتراک میگذارید حتماً حداقل یکی دو خط دربارۀ دلیل اشتراکگذاری خودتان هم بنویسید. با این کار ارزش بیشتری به روند همرسانی اضافه میکنید.
۵
مدام دربارۀ استراتژی و بازاریابی محتوا مطالعه کنید
به عنوان مدیر یک سایت، فارغ از این که در چه حوزهای فعالیت میکنید. تا میتوانید دربارۀ تولید محتوا، بازاریابی محتوایی، سئو، دیجیتال مارکتیگ و موضوعات مرتبط دیگر مطالعه کنید.
لزومی ندارد تمام نکاتی را که میآموزید در عمل اجرا کنید. حتی شاید خواندن چیزهایی دربارۀ سئو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو به خلاقیت شما لطمه بزند و منجر به تولید متنهایی مکانیکی بشود. اما در هر صورت آگاهی شما از این موضوعات، جلوی اشتباهاتتان را میگیرد و به روند رشدتان سرعت بیشتری میدهد.
۶
محتوا فقط متن نیست
ممکن است خجالتی و کمرو باشید یا شاید بهانههای دیگری بیاورید، اما در هر صورت بهتر است تولید پادکست و ویدیو را هم جدی بگیرید. صوت و تصویر از قدرت زیادی برای خلق رابطه عمیقتر و اعتمادسازی دارند. طوری که برندسازی در دنیای دیجیتال بدون بهرهگیری از صوت و تصویر ناممکن به نظر میرسد.
سایت شما علاوه بر متن، میتواند محل خوبی برای نشر صدا و تصویر شما باشد. تولید محتوا در قالبهای گوناگون درسهای زیادی به شما میآموزد. ضمن اینکه از موتورهای جستجو نیز امتیاز مثبت بیشتری دریافت میکنید.
۷
برگههای سایت را مدام بهروز کنید
بخش «دربارۀ من» شما نباید تار عنکبوت ببند، باید حداقل ماهی یک بار دستی به سر و روی آن بکشید.
اما نکتۀ بسیار مهم دربارۀ «دربارۀ من» این است که نباید فقط به کلیشههای رایج اکتفا کنید. حرفهای ناملموس و کلی برای مخاطب دل به هم زن هستند. اینکه روزمهای که برای همه جا میفرستاد را توی دربارۀ من سایتتان کپی پیست کنید دور از آبادی است. دربارۀ من فرصتی است برای روایت داستان منحصر به فرد زندگی شما.
از گذشتهتان بگوید، ملموس و با جزییات، از حال بگویید، از کارهایی که میکنید و ایدههایتان، رویاهایتان برای آینده را برای ما تصویر کنید.
علاوه بر دربارۀ من حواستان به صفحات دیگر سایت باشد. گاهی اوقات بیست سال تمام یک آدرس ایمیل اشتباه در صفحۀ تماس با مای یک سایت باقی میماند!
۸
حتماً ایمیل جمع کنید
یکی از ارزشمندترین دستاوردهای داشتن یک سایت فعال، ساختن یک فهرست ایمیلی است.
اگر ایمیل جمع نکنید ممکن است در جنگل انبوه محتوا حتی وفادارترین مخاطبانتان را هم پس از مدتی از دست بدهید.
پس یک هدیۀ محتوایی خوب آماده کنید و به واسطۀ آن ایمیل بگیرید.
هدف از گرفتن ایمیل این نیست که اعضای لیست را مدام زیر رگبار ایمیلهای تبلیغاتی یا به درد نخور قرار بدهید.
شما میتوانید هر از گاهی ایمیلی مفید و اختصاصی برای آنها بفرستید و رابطهتان را تقویت کنید.
سایتهای خوبی مثل میلرلایت امکان ساخت و مدیریت خبرنامۀ ایمیلی را به شما میدهند، پس از آن فقط کافی است افزونۀ میلرلایت را روی سایت وردپرسی خودتان نصب کنید. البته وقتی تعداد ایمیلهای شما بیشتر شد باید به فکر خرید اشتراک باشید. در حال حاضر خرید اشتراک میلرلایت از داخل ایران چندان آسان نیست. اما میتوانید از سرویسهایی مانند پاکت استفاده کنید. البته خیالتان راحت، میلرلایت تا هزار ایمیل اول رایگان است.
۹
جذابیت بصری را در اولویت بگذارید
برای من گاهی انتخاب عکس مناسب برای یک پست ۳ برابر نوشتن آن پست زمان میبرد.
گرافیک سایت و کیفیت عکسها مهم تر از چیزی است که تصور میکنید.
سایتهای خوب بسیار زیاد را میشناسم که گرافیک ضعیف و عکسهای بد مانع تبدیل شدن آنها به سایتی عالی شده است.
حتماً کمی فتوشاپ یاد بگیرید تا گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید.
سایتهایی مثل unsplash و pixabay عکسهای فوقالعاده با کیفیتی را با کپی رایت آزاد در اختیار شما قرار میدهند. برای انتخاب عکس سراغ گوگل نروید.
۱۰
دیگران را هم به داشتن سایت شخصی ترغیب کنید
نیازی به توضیح بیشتر من نیست، همین که خودتان قدرت و لذت داشتن سایت شخصی را بچشید، راهاندازی سایت را به افراد مستعد دیگر هم توصیه میکنید.
در دورانی که همه سرگرم ولگردی در شبکه های اجتماعی و نابود کردن روحیه خودشان با اخبار روز هستند. ما سایت خودمان را میسازیم.
ما آیندگاینم.